fredag 14 augusti 2015

Långpannebitar

Jag är som sagt väldigt förtjust i Lantbrödsmjöl och nu har jag provat ett av recepten på påsen, Långpannebitar. Jag vet inte om jag är för otålig eller vad det är, men det blir inte alltid så bra att baka bröd i långpanna. Det blir ofta en liten rand som om det inte är helt genombakat. Denna gång gick det ganska bra ändå och brödet blev uppätet i vanlig ordning.

 
 
Långpannebitar (16-20 st)
 
50 g jäst
6 dl fingervarmt vatten
25 g smör
2 tsk salt
2 msk ljus sirap
1 dl russin (detta hoppade jag över)
750 g ljust lantbrödsmjöl
 
  • Sätt ugnen på 225 grader (varmluft 200)
  • Smula ner jästen i en degskål, häll över vattnet och rör om så jästen löser sig.
  • Klicka i smöret. Tillsätt övriga ingredienser men spar lite mjöl till utbakningen.
  • Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig, ca 8 min i maskin eller 10 minuter för hand. Låt jäsa övertäckt i 20-30 minuter
  • Klicka ut den lösa degen direkt i smord långpanna ca 30x40 cm. Platta ut degen med mjölad hand så den täcker hela botten. Skär med mjölad kniv eller degskrapa i bitar och låt jäsa under bakduk ca 30 minuter.
  • Grädda mitt i ugnen ca 15-20 minuter
  • Tag brödet ut långpannan och låt det svalna på galler under bakduk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar