fredag 26 juni 2015

Hölökakor

Ännu en dag med tappad röst resulterade i Hölökakor. När jag växte upp bakade min mamma ofta bröd, såpass att det var fest när vi hade köpt bröd. En gång blev baket misslyckat, iallafall enligt min mamma, men det var jättegoda bröd tyckte jag. Svårt att veta vad som blev misslyckat, så därför omöjligt att baka igen. Jag minns att det var ett ganska salt bröd med en ovansida som päst upp likt en ballong och bildat en luftficka mellan skorpa och inkråm. Mina Hölökakor liknar iallafall hennes misslyckade bröd så kanske, kanske smakar de nästan likadant! Receptet hittade jag på påsen till Kungsörnens Lantbrödsmjöl 4 sädesslag. Eftersom mjölet som fanns kvar i påsen inte räckte fick jag dryga ut med vetemjöl. I originalreceptet är det alltså 750 g Lantbrödsmjöl 4 sädesslag.




25 g jäst
5 dl ljummen mjölk, 37 grader (jag tog vatten)
25 g smör, rumsvarmt
2 msk sirap
2 tsk salt
550 g Lantbrödsmjöl 4 sädesslag
200 g vetemjöl


  • Sätt ugnen på 250 grader (varmluft 225 grader)
  • Smula jästen i en skål. Tillsätt den ljumma degvätskan och rör om så att jästen löser sig.
  • Klicka i smöret.Tillsätt sirap, salt och mjöl men spara ca 1 dl till utbakningen.
  • Arbeta degen kraftigt ca 8 minuter tills den känns smidig. Låt den jäsa övertäckt i 30 minuter eller till dubbel storlek.
  • Knåda degen lite på mjölat bakbord. Dela degen i fyra delar och rulla dem till bullar. 
  • Kavla en kaka i taget ca 25 cm diameter. Lägg på smord plåt och nagga väl.
  • Grädda genast mitt i ugnen i ca 5 minuter eller tills kakan fått fin färg.
  • Kavla ut nästa kaka medan den första är i ugnen.
  • Låt bröden svalna mellan bakdukar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar