söndag 21 augusti 2016

Surdegsbröd på äpple

Häromveckan satte jag en surdegsgrund på äpple och idag på morgonen blev de första bröden bakade på denna grund klara. Jag har bakat surdegsbröd tidigare med varierat resultat och hoppades att detta skulle bli bra. Jag är mer än nöjd, de smakade precis som surdegsbaguetterna vi ibland köpte på bageriet vi hade runt hörnet när vi bodde i Malmö. Det är inget snabbakat bröd precis, det tar 13-19 timmar att få det klart,surdegsgrunden borträknad. Dock ett kul projekt för helgen eller en ledighet.

Receptet är en kombo från två olika böcker och någon liten justering från mig. Först receptet på surdegsgrunden kommer från Elisabeth Johanssons fina Min äppelbok som jag har refererat till tidigare. Hennes recept består av vetemjöl, jag använde Lantbrödsmjöl.

Själva brödreceptet kommer från Martin Johanssons bok Bröd Bröd Bröd som jag också refererat till tidigare. Även här har jag bytt ut lite grand, bla själva surdegsgrunden men också lite av mjölet.




Äppelsurdeg (ca 300 g)

1 dl vatten, 35 grader
1 msk svensk honung
1 äpple, skalat och finrivet
2 dl Lantbrödsmjöl 4 sädesslag


  • Blanda ihop alla ingredienser till surdegen i en bunke. Häll därefter över surdegen i en stor burk och skruva på locket. Låt stå på varm plats, ca 27-28 grader i 3 dagar. Rör om en gång om dagen. Därefter är surdegen klar att användas.
  • Förvara den sedan i kylskåp och "mata" den 1 gång i veckan med 2 msk mjöl och 2 msk vatten.

Knådfritt surdegsbröd 

Surdeg
2 msk (25 g) äppelsurdeg
1 dl (100 g) vatten
1 dl (55g) rågmjöl 

  • Blanda ihop äppelsurdegen med övriga ingredienser i en bunke. Täck löst med lock och låt stå i rumstemperatur tills surdegen bubblat upp, 6-10 timmar.

Bröddeg
Surdegen
5 dl (500 g) vatten
12,5 dl (750 g) vetemjöl (jag tog 650 g vetemjöl och 100 g Lantbrödsmjöl)
1 msk (15-20 g) salt 
  • Spara en klick (2 msk/25 g) surdeg i en burk i kylen för framtida bak. Rör ihop resterande surdeg med övriga ingredienser till en deg i en bunke. Om du rör för hand så rör tills den har gått ihop, med maskin ca 5 minuter på låg hastighet. Täck med lock eller plastfolie och låt jäsa i rumstemperatur i 6-8 timmar.
  • Skrapa ut degen på mjölat bakbord, dela den i två bitar. Dra ut bitarna lite grand och vik sedan upp degen från underkant till mitten och från överkant ner över degen så det blir ett litet paket. Lägg med skarven nedåt i en väl mjölad bakhandduk eller i en mjölad jäskorg. Låt jäsa 1-2 timmar.
  • Sätt ugnen på 250 grader i god tid,minst 30 minuter innan gräddning.
  • Vänd över degbitarna på plåt med bakplåtspapper och sätt in i mitten av ugnen. Sänk temperaturen till 230 grader och baka i ca 35 minuter. Låt bröden svalna på galler.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar