torsdag 12 maj 2016

Lenas Fårostbröd

I min receptsamling finns väldigt många recept som aldrig är testade, många som är favoriter och så finns det de där som är omtyckta men som av någon anledning inte blivit använda på ett tag. Brödet som bakades idag är ett sånt recept. Jag fick det av en kurskamrat som heter Lena när jag pluggade till bibliotekarie. Brödet hade hon med sig på vår julfest 1997, står det i min bok. Imorgon ska vi ha picknick med kollegorna för att fira en födelsedag och då tar jag med mig det här brödet. Jag vet ännu inte om det blev bra och gott, men det tror jag faktiskt. Vackert är det iallafall och det doftade underbart medan det stod i ugnen.



3 dl mjölk
25 g jäst
2 msk olivolja
2 tsk salt
1 ägg
1 dl grahamsmjöl
ca 9 dl vetemjöl special

Fyllning:
olivolja
4 msk fetaost (eller mer)
2 pressade vitlöksklyftor
oregano
timjan
basilika

ägg till pensling


  • Smula jästen och tillsätt den ljumma mjölken. 
  • Rör ut jästen och tillsätt sedan ägg, salt och olja. Tillsätt till sist mjölet.
  • Arbeta degen riktigt seg. Strö på mjöl och låt degen vila ca 5 minuter.
  • Ta upp degen på bakbordet men knåda inte. Vik istället ihop den lite och kavla sedan ut till en rektangel ca 30x40 cm.
  • Häll på lite olivolja och bred ut med fingrarna. Smula över osten och kryddorna. 
  • Rulla ihop degen som en rulltårta, skär i 7-8 bitar och ställ den sedan med snittytan uppåt i en smord lång eller rund form.
  • Låt jäsa 4-5 timmar.
  • Pensla med uppvispat ägg och grädda i 225 grader ca 30-35 minuter. Lägg gärna folie över efter halva tiden eftersom det gärna bränner vid.
  • Ta brödet ur formen och låt svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar