fredag 3 april 2015

Baguetter

Fyra lediga dagar är här och det innebär bakning, trädgårdsarbete och familjeträff! Till frukost idag dukade jag fram nybakta baguetter. Nattjästa även dessa och riktigt goda. Jag köpte en baguetteplåt för ett litet tag sedan och invigde den idag. Jag vet inte om de blev bättre än om de hade legat på vanlig plåt, men lite kul var det iallafall.

I originalreceptet är det bara vetemjöl special, jag tog ca 300 g Lantbrödsmjöl 4 sädesslag och resten vetemjöl special. Jag hoppar över momentet att sätta in en plåt i förväg och gör inte heller tricket med isbitarna. En oöm plåt ska användas eftersom isbitarna kan göra att plåten slår sig. Det är också därför man inte ska lägga isbitarna längst ner i själva ugnen. Jag har bara de plåtar som finns till spisen och vill inte riskera att förstöra någon av dem, så jag hoppar över det momentet även om det säkert hade gett ett frasigare skorpa.


3 g (3 krm) jäst
300 g (3 dl) kallt vatten
390 g (6,5 dl) vetemjöl special
6-9 g (1-1,5 tsk) salt
ev sesamfrön eller annat till utbakning

Rör ut jästen i vattnet och tillsätt mjöl och salt. Rör tills allt blandats ordentligt. Degen ska vara ganska lös. Tänk bunken med plastfolie och låt stå i rumstemperatur 8-10 timmar.

Sätt ugnen på 275 grader. Ställ in en plåt i mitten och en oöm plåt på nedersta falsen. Skrapa ut degen på mjölat bakbord och dra ut den till en kvadrat. Vik ihop degen till ett litet paket, först ovanifrån och sedan underifrån, sedan från båda sidor. Den bör bli ca 25 x 25 cm. Vänd skarven nedåt så håller paketet ihop. Strö på lite mjöl och låt jäsa ungefär 40 minuter.

Dela degen i tre avlånga bitar och dra ut dem en aning på längden. Om man vill, kan man här rulla dem i sesamfrö eller annat gott innan man snurrar dem ett kvarts varv och lägger dem på bakplåtspapper. Dra upp pappret på en bricka eller skärbräda och låt det sedan glida ner på den heta plåten i ugnen. Lägg några isbitar på den nedre plåten.

Låt stå tills baguetterna fått ordentligt med färg, ca 15-20 minuter. De sista tio minuterna kan man öppna ugnen ett par gånger och släppa ut lite ånga. Ibland behöver man också vända på baguetterna mot slutet så att de får fin färg även under. Ta ut baguetterna och låt svalna på galler.

Receptet kommer såklart från Martin Johanssons bok Enklare bröd (Jodå, jag bakar med andra recept också :) )

1 kommentar: