söndag 12 april 2015

Andra bullar

Det har inte hänt så mycket på den här bloggen på ett tag. Nog för att jag har bakat, men det har inte blivit att jag skrivit och lagt in bild, så dagens bild och inlägg är bullar bakade för någon vecka sedan.

För några år sedan då jag avslutade ett medlemskap i en bokklubb, fick jag veta att jag hade intjänade poäng som omvandlades till pengar som jag kunde spendera i bokklubbens webbshop innan jag lämnade klubben. För dessa pengar köpte jag då bla en bakbok som heter Stora boken om bakning skriven av två danska damer vid namn Sigrid Fugl och Anne Skovgaard-Petersen. Här finns massor av recept på både bröd, kakor och tårtor. Småfranska blev det den här gången, men eftersom jag alltid glömmer köpa vallmofrön, fick det bli sesam ovanpå istället. Gott det med.



Småfranska ca 14 stycken

50 g jäst
3 dl vatten
ca 500 g vetemjöl
1,5 tsk salt
1 msk olja
ägg till pensling
vallmofrön eller sesamfrön

Smula ner jästen i en bunke, värm vattnet till fingervarmt. Häll över lite på jästen och rör ut den. Häll i resten av vattnet. Sikta mjölet och häll i två tredjedelar. Rör degen till jämn och slät konsistens. Tillsätt salt, olja och resten av mjölet, lite i taget tills degens konsistens är smidig och jämn och den släpper bunken.

Dela degen i ca 14 bitar, forma till bullar och låt jäsa på plåt i rumstemperatur till dubbel storlek. Pensla sedan med ägg och strö över frön. Grädda på nedersta falsen i 250 grader i 12-15 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar