söndag 13 mars 2016

Guns saffranskaka

I julas fick jag en ny bakbok med recept från Slottsträdgården Ulriksdal. Häromdagen var det så dags att baka något ur den att ta med till fredagsfikat på jobbet. Valet föll på en saffranskaka med mandelmassa och lingon i. I receptet står att det är en perfekt julkaka, men julen varar ju som bekant till påsken, så det funkade fint även nu. Jag är svag för lite tunga kakor med just mandelmassa i och den här blev väldigt god. Nästa gång ska jag trycka ner lingonen i smeten för jag tyckte inte riktigt om att de blev torra och nästan lite hårda. Jag ska inte heller ha kakan inne i ugnen riktigt så länge som jag hade den här gången eftersom jag tyckte den blev snudd på för torr. Fin är den iallafall och riktigt god. I boken tipsas om att saffranet kan bytas ut mot 1 msk vaniljsocker och lingonen mot hallon och det låter som en kaka för mig det också. Boken heter Bakat från Slottsträdgården Ulriksdal och är skriven av Katarina Nordgren och Tomas Södergren har tagit de fina bilderna.



100 g smör
0.5 g saffran + 2 msk socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g mandelmassa
3 ägg
3 dl socker
4 dl frysta lingon
1 msk maizenamjöl
50 g flagad mandel


  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Smält smöret. Stöt saffranet med 2 msk socker och häll ner i smöret.
  • Häll mjöl och bakpulver i en skål. Riv ner mandelmassan och blanda ner.
  • Vispa ägg och socker till en fluffig smet och vänd ner saffranssmöret häri.
  • Rör ner mjölblandningen.
  • Lägg bakplåtspapper i botten av en kakform med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter, och kläm fast. Häll ner smeten i formen.
  • Blanda de frysta lingonen med maizenamjölet och lägg överst i formen. Strö över flagad mandel.
  • Grädda ca 45-50 minuter i mitten av ugnen tills kakan fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar