söndag 15 november 2015

Pumpafröbullar

De två surdegarna som jag fick med mig efter bakkursen i oktober har stått i kylen och levt en ganska undanskymd tillvaro. De har blivit matade, men inte så ofta som de borde blivit. När jag igår tog fram dem trodde jag inte de överlevt, men med lite ny mat vaknade de till och idag har en av dem varit del i frukostens Pumpabullar. Receptet är hämtat från en av alla dessa fina bakböcker som står i bokhyllan, Bröd hemma av Mette Ankarloo, men eftersom jag inte hade vetemjöl special hemma som det står i receptet att det ska vara, blev det vanligt vetemjöl istället.



12,5 g jäst (1/4 dels paket)
150 g vetesurdeg
250 g kallt vatten (2,5 dl)
1/2 msk salt
360 g vetemjöl special

vetemjöl + pumpakärnor till utbakningen


  • Sätt ugnen på högsta värme, 250 - 300 grader.
  • Smula jästen i en bunke och lös den noga i vattnet och surdegen. Rör i salt och mjöl. Låt jäsa övertäckt 40 minuter - 2 timmar. (Här stod den ca 45 minuter)
  • Strö mjöl och pumpafrön på bakbordet och stjälp upp degen. Forma till en avlång, platt längd, ca 55x8 cm och dela i 8-10 bitar. Lägg på bakplåtspappersklätt galler och låt jäsa i 30-40 minuter.
  • Sätt in gallret och spreja vatten med en blomspruta uppe och nere i ugnen. Stäng snabbt ugnsluckan. Baka i ca 8 minuter. Ta ut bullarna och låt dem svalna på galler utan bakduk.

1 kommentar: